Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Periodista.gr, το όνομα του Γιάννη Αλαφούζου και των ναυτιλιακών του εταιρειών εμπλέκεται σε υπόθεση τεράστιας πολιτικής και οικονομικής σημασίας – την παράκαμψη των ευρωπαϊκών κυρώσεων μέσω του λεγόμενου «σκιώδους στόλου».
Η γαλλική επιχείρηση που αποκάλυψε το δίκτυο – Ο ρόλος του δεξαμενόπλοιου Pushpa/Boracay
Η αναχαίτιση του δεξαμενόπλοιου Pushpa/Boracay από τις γαλλικές αρχές στα ανοικτά της Σαιν-Ναζέρ ήταν μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Η επιχείρηση αυτή, που πραγματοποιήθηκε υπό την έγκριση του ίδιου του Εμανουέλ Μακρόν, αποκάλυψε ένα πλέγμα εταιρειών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης που φαίνεται να συνδέονται με τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, παρακάμπτοντας το πλαφόν της G7.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Periodista.gr, μεταξύ των εμπλεκομένων εταιρειών αναφέρονται οι Okeanis Eco Tankers και Kyklades Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Αλαφούζου. Οι δύο εταιρείες συνέχισαν –και μετά την επιβολή κυρώσεων– να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, επικαλούμενες συμμόρφωση με το πλαφόν. Ωστόσο, το ζήτημα ξεπερνά το νομικό επίπεδο και αποκτά βαθιά πολιτική διάσταση, καθώς αφορά έναν από τους ισχυρότερους επιχειρηματίες και καναλάρχες της χώρας, με άμεση σχέση με το κυβερνητικό στρατόπεδο.
Η διπλή ηθική: Κυβερνητική στήριξη στις κυρώσεις – Κέρδη από τη Μόσχα
Η αντίφαση είναι εξόφθαλμη. Από τη μία, ο σταθμός ΣΚΑΪ, συμφερόντων του Αλαφούζου, πρωταγωνιστεί στην κυβερνητική προπαγάνδα υπέρ της Ουκρανίας και της Δύσης, και από την άλλη, σύμφωνα με τις αποκαλύψεις, οι ναυτιλιακές του όμιλου εμφανίζονται να κερδίζουν εκατομμύρια από τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.
Όπως είχε αποκαλύψει πρώτο το Periodista.gr, η εμπλοκή του ομίλου Αλαφούζου στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου είχε ήδη εντοπιστεί μήνες πριν τη σημερινή διεθνή διάσταση του ζητήματος. Οι σημερινές εξελίξεις, με την ενεργοποίηση των γαλλικών αρχών και την ενίσχυση των ευρωπαϊκών ελέγχων, απλώς επιβεβαιώνουν το ρεπορτάζ.
Η ευρωπαϊκή πίεση και η αποκάλυψη του ψεύδους Μητσοτάκη
Η αναχαίτιση του δεξαμενόπλοιου Pushpa/Boracay ήταν το πρώτο απτό αποτέλεσμα της αλλαγής τακτικής της ΕΕ: από τα χαρτιά στις πράξεις.
Ο Λιθουανός ευρωβουλευτής Πέτρας Αουστρέβιτσιους, αποκάλυψε ότι είχε ζητήσει προσωπικά από τον Κυριάκο Μητσοτάκη να εμποδίσει τη συμμετοχή ελληνικών πλοίων στον «σκιώδη στόλο».
«Μας διαβεβαίωσαν ότι η κατάσταση τελεί υπό έλεγχο. Ωστόσο, τα γεγονότα έδειξαν ότι μας δόθηκαν παραπλανητικές πληροφορίες», δήλωσε στο EU Today.
Η δήλωση αυτή αποτελεί κόλαφο για τον Έλληνα πρωθυπουργό, που φέρεται να απέκρυψε την αλήθεια από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Αν οι καταγγελίες αυτές επιβεβαιωθούν, θα πρόκειται για θεσμικό σκάνδαλο πρώτου μεγέθους, με σοβαρές συνέπειες τόσο για την κυβέρνηση όσο και για τον επιχειρηματία που τη στηρίζει.
Τα στοιχεία των ερευνών: Ελληνική πρωτοκαθεδρία στον «σκιώδη στόλο»
Διεθνείς δημοσιογραφικές έρευνες και ΜΚΟ για την περίοδο 2024–2025 αποκαλύπτουν ότι Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται στην πρώτη θέση πωλήσεων γερασμένων δεξαμενόπλοιων προς εταιρείες που εμπλέκονται με τη Ρωσία.
Η συνολική αξία των συναλλαγών υπολογίζεται σε 6,3 δισ. δολάρια, με 14 πρώην ελληνόκτητα πλοία να έχουν καταλήξει στον σκιώδη στόλο.
Ανάμεσά τους, κατονομάζονται και εταιρείες του ομίλου Αλαφούζου, οι οποίες, αν και δηλώνουν ότι «συμμορφώνονται» με το πλαφόν, εκμεταλλεύονται τα νομικά κενά για να συνεχίζουν τις συναλλαγές. Η ουσία, ωστόσο, παραμένει: οι ίδιες επιχειρήσεις που στηρίζουν επικοινωνιακά το ΝΑΤΟ και τις κυρώσεις, αποκομίζουν κέρδη από τη ρωσική ενέργεια.
Η «μαύρη λίστα» και ο ρόλος των ελληνικών ομίλων
Η Εθνική Υπηρεσία Πρόληψης Διαφθοράς της Ουκρανίας (NACP) έχει ήδη κατατάξει εταιρείες με ελληνικές ρίζες στη λίστα των «Διεθνών Χορηγών Πολέμου». Μεταξύ αυτών και εταιρείες που συνδέονται με τον πλοιοκτήτη Γιώργο Οικονόμου, αλλά και με συμφέροντα Αλαφούζου.
Η κατάσταση φανερώνει την πρωτοκαθεδρία της Ελλάδας στον σκιώδη στόλο, με δεκάδες ελληνόκτητα πλοία να εμφανίζονται σε δρομολόγια μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου, ακόμη και μετά την επιβολή των αυστηρότερων ευρωπαϊκών κυρώσεων.
Σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές, το 17ο και 18ο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ στοχοποιεί ήδη σχεδόν 200 πλοία, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο επιβολής μέτρων σε φυσικά και νομικά πρόσωπα. Αν αυτό συμβεί, το όνομα του Αλαφούζου και των εταιρειών του θα βρεθεί αναπόφευκτα στο επίκεντρο.
Το μεγαλύτερο σκάνδαλο της ελληνικής ναυτιλίας
Η υπόθεση του «σκιώδους στόλου» εξελίσσεται σε το μεγαλύτερο σκάνδαλο της ελληνικής ναυτιλίας των τελευταίων δεκαετιών.
Όπως σημειώνει το Periodista.gr, η εμπλοκή του ομίλου Αλαφούζου αποκαλύπτει έναν κυνισμό χωρίς προηγούμενο:
Ο εφοπλιστής – καναλάρχης στηρίζει επικοινωνιακά το καθεστώς Μητσοτάκη, ενώ την ίδια στιγμή οι ναυτιλιακές του εταιρείες κατηγορούνται διεθνώς ότι διευκολύνουν τη ρωσική πολεμική μηχανή.
Η ΕΕ δείχνει πλέον διατεθειμένη να προχωρήσει σε στοχευμένες κυρώσεις εντός των συνόρων της, ενώ το πολιτικό και επιχειρηματικό σύστημα στην Ελλάδα τηρεί σιγή ασυρμάτου.
Το Periodista.gr θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις, καθώς όλα δείχνουν πως η υπόθεση αυτή μόλις αρχίζει.